Rijscholenleed: het is allemaal de schuld van de crisis!
Wessel Agterhof, woordvoerder van het UWV, reageert opnieuw op de aanhoudende onrust in de rijschoolbranche. Aanleiding is een artikel van de Telegraaf. Volgens Wessel ligt de oorzaak van de ellende niet bij het UWV, maar bij de crisis.
In de periode 2008-2012 leidde het UWV honderden werkzoekenden op tot rij-instructeur, zonder dat daar behoefte aan was. Moordende concurrentie is daarvan het gevolg, zeker nu een deel van de startende rijschoolhouders financiële steun heeft gekregen van het UWV, waardoor ze onmogelijke lesprijzen kunnen hanteren.
Het is dan ook goed mis in de rijschoolbranche en volgens online vakblad Verkeerspro zal deze situatie voorlopig niet veranderen. Veel rijscholen zijn al failliet gegaan, waarbij ze niet zelden gedupeerde klanten achterlaten.
Gouden tijden
Het opleiden van rij-instructeurs was een miljoenenproject en de opleidingsinstituten beleefden gouden tijden. De eigenaar van Compact Opleidingen ontving miljoenen van het UWV. Pas onder druk van de Tweede Kamer stopte het UWV met deze geldverspilling, maar toen was het al veel te laat.
Puinhoop
Nog altijd voelt het UWV zich niet verantwoordelijk voor de puinhoop die is ontstaan en doet het niets om dit op te lossen, integendeel. Eerder dit jaar gaf Wessel Agterhof toe dat startende rijschoolhouders nog altijd geen strobreed in de weg wordt gelegd:
“Als iemand echt de ambitie heeft om rijschoolhouder te worden, dan is dat zijn eigen keuze en begeleiden wij daarin, ongeacht hoe goed of slecht de keuze ook lijkt.”
De oorzaak van het rijscholenleed ligt volgens Wessel Agterhof niet bij het UWV. De grote boosdoener is de crisis. Ook wijst hij op het gebrek aan zelfregulering van de branche. Het waren echter de miljoenen van het UWV die deze zelfregulering langdurig hebben ondermijnd. Het vertrouwen in elkaar is weg en dat komt niet zomaar terug.
@VERJObv Zou de crisis misschien niet een logischer veroorzaker zijn? Of het gebrek aan zelfregulering van de branche???
— Wessel Agterhof (@WesselAgterhof) 20 augustus 2014
Het antwoord is 'nee'. Het ligt niet aan de crisis en het ligt niet aan de branche. Het ligt aan het UWV, dat zeer nalatig omgaat met ons belastinggeld. En zo lang het UWV dit niet erkent, hoeven we geen verbetering te verwachten. Als werkzoekenden per ongeluk een verkeerd formulier invullen krijgen ze zomaar levenslang, terwijl reïntegratie- en scholingsbedrijven moeiteloos grote sommen geld incasseren zonder dat er enige controle plaatsvindt. Wat klopt hier niet?
Baangarantie
Volgens Wessel waren er ten tijde van de ongelimiteerde subsidies goede afspraken met BOVAG gemaakt over baangarantie. Baangarantie. Dat is net zoiets als een gelukkig huwelijk. Het bestaat niet. Er zit altijd wel een adder onder het gras. Zo ook hier:
@WesselAgterhof Baangarantie is een wassen neus. Al die rijinstructeurs zijn zzp’er geworden.
— VerkeersPro (@Verkeerspro) 20 augustus 2014
@WesselAgterhof De meesten mochten met behoud van uitkering een rijschool starten. Dat is geen baangarantie.
— VerkeersPro (@Verkeerspro) 20 augustus 2014
@WesselAgterhof Grote rijscholen hadden helemaal geen honderden vacatures. En zo wel, werd bestaand personeel ontslagen. #rondpompen
— VerkeersPro (@Verkeerspro) 20 augustus 2014
@WesselAgterhof Weet je de affaire Compact Opleidingen nog? Omscholen is schadelijk in een markt waar geen tekort aan personeel is.
— VerkeersPro (@Verkeerspro) 20 augustus 2014
Op de vacaturesite van het UWV hebben inderdaad honderden ‘vacatures’ gestaan van grote rijscholen. Daarin werden werkzoekenden uitgenodigd om franchisenemer te worden. Ook vandaag vinden we nog franchisevacatures voor rij-instructeur.
Franchisenemer worden in een overvolle markt. Dat je dus niet zomaar werkloos bent, maar dat je een franchisefee betaalt om vervolgens alsnog zonder werk te zitten. Wordt u al enthousiast? Nee? Ligt vast aan de crisis.