Verzamelde klachten op Twitter over de bereikbaarheid van het UWV.

De computers van het UWV zijn stuk

Het NRC heeft opnieuw onderzoek gedaan naar de ICT van het UWV. Wat blijkt? De systemen van het UWV staan op instorten.

Eén van de gevolgen daarvan is dat berichten van werklozen zoekraken:

Daarnaast zijn minstens 14.000 berichten en ‘rapporteringen’ van werkzoekenden bij drie storingen zoekgeraakt. Het gaat dan bijvoorbeeld om verplichte meldingen van sollicitatieactiviteiten of wijzigingen in gegevens van werkzoekenden.

In een reactie laat een woordvoerder weten dat de problemen geen gevolgen hebben voor uitbetaling van uitkeringen en dat werkzoekenden geen last van de problemen hebben.

Oké, er verdwijnen duizenden berichten, maar werkzoekenden zouden daar geen last van hebben? Hoe dan!? Natúúrlijk hebben mensen er last van als het UWV niet bereikbaar is. Alleen via Twitter zijn dit jaar al meer dan duizend meldingen gedaan in verband met de belabberde bereikbaarheid van het UWV.

Bovendien gaat het vaak om wijzigingen en activiteiten die mensen verplicht moeten doorgeven. Gebeurt dit niet, dan volgt er een strafkorting of boete.

Volgens UWV duurt het tot 2020 tot de problemen zijn opgelost. Het UWV spreekt zelf van een 'ambitieus verbeterplan'.

Lees de artikelen op NRC.nl:

Computers UWV crashen elke dag en info raakt zoek

‘Digitaal arbeidsbureau’ is bouwval

 

Bereikbaarheid UWV augustus/september 2016

Mijn UWV en Werk.nl zijn nog altijd niet op orde. De website is veelvuldig niet te bereiken, documenten zijn zoek, sollicitaties kunnen niet worden doorgegeven, wijzigingen komen niet aan, etcetera. Ook de telefonische helpdesk laat te wensen over.

Bereikbaarheid augustus 2016 - Curated tweets by UWVreselijk

Bereikbaarheid september 2016 - Curated tweets by UWVreselijk

 

Juli 2016: Werk.nl en telefonische helpdesk UWV slecht bereikbaar

sorry

Het UWV wil zijn bereikbaarheid maar niet verbeteren. Ook in juli waren er veel klachten over Werk.nl. Inloggen lukt niet, het doorgeven van sollicitatieactiviteiten is niet mogelijk, er verschijnen allerlei foutmeldingen of de sessie wordt halverwege plotseling beëindigd.

De telefonische helpdesk laat ook nog steeds te wensen over. Veel mensen melden dat de verbinding plotseling wordt verbroken of dat het nummer gewoonweg niet bereikbaar is.

Een opsomming van vaak gemelde problemen in juli 2016:

Digitaal

- diverse problemen met Werk.nl (zie bovenstaand)

- wijziging doorgeven is niet mogelijk

- benodigd wijzigingsformulier is onvindbaar

- UWV neemt geen contact op, ondanks afspraak

Overig

- UWV komt terugbelafspraken niet na

- storing telefonische helpdesk

- UWV stuurt geen ontvangstbevestiging van wijzigingen

Bereikbaarheid UWV juni 2016: recordaantal klachten

Het UWV blijft hardnekkig weigeren om zijn bereikbaarheid te verbeteren. Honderden klachten zijn het gevolg.

Een groot deel van de klachten had betrekking op de Werkmap, die door allerlei storingen niet functioneert. Daarnaast hadden veel WW'ers last van mailbommen. UWV stuurde tientallen en in sommige gevallen zelfs honderden mails met identieke inhoud.

Andere klachten die geregeld voorkwamen:

digitaal

- wijziging doorgeven niet mogelijk

- sollicitatieactiviteiten doorgeven niet mogelijk

- inkomstenformulier WW is onvindbaar

overig

- terugbelafspraak wordt niet nagekomen

- de belverbinding wordt plotseling verbroken, vaak na het invoeren van het BSN

Bereikbaarheid UWV mei 2016

Het UWV heeft zijn bereikbaarheid nog altijd niet op orde. Veel voorkomende klachten:

Digitaal

  • Storing op Werk.nl/Werkmap voor WW'ers
  • UWV verstrekt onduidelijke informatie over rechten en plichten
  • Medewerkers reageren niet op (aan)vragen
  • Het inkomstenformulier WW functioneert niet naar behoren

Overig

  • UWV-medewerkers komen afspraken niet na
  • UWV is telefonisch niet bereikbaar

Bereikbaarheid UWV maart/april 2016

De bereikbaarheid van het UWV is in de maanden maart en april iets verbeterd, maar is nog altijd ronduit slecht te noemen. Het maandelijks invullen van het inkomstenformulier voor WW’ers blijft het grootste struikelblok.

De volgende klachten werden meermaals gemeld:

Digitaal

-         Het volgen van de status van een WW-aanvraag is niet mogelijk

-         Het doorgeven van taken (bijv. sollicitaties) is niet mogelijk

-         Inkomsten doorgeven niet mogelijk

-         Werk.nl werkt niet

-         Wijzigingen doorgeven niet mogelijk

Telefoon

-         Belafspraken worden op grote schaal niet nagekomen

-         Storing helpdesk

Bereikbaarheid februari 2016

De bereikbaarheid van het UWV liet in februari veel te wensen over. Vanaf de eerste van de maand moeten mensen die werkloos zijn doorgeven of ze extra inkomsten hebben gehad. Net als in de voorgaande maanden ging dit ook in februari mis: inloggen lukte niet, het formulier was niet beschikbaar, men kwam in een wachtrij, etc.


De meest voorkomende klachten:

Digitaal

  • Mijn UWV niet bereikbaar
  • Formulier inkomstenopgave niet beschikbaar
  • Persoonlijke gegevens/documenten niet beschikbaar
  • Storing Werk.nl
  • Storing Werkmap

Overig

  • Aanvragen zwangerschapsuitkering kan pas 4 weken van tevoren, terwijl de beslissing 8 weken op zich laat wachten.
  • Haperende telefonische helpdesk (verbinding wordt ineens verbroken, lange wachttijden)
  • Afspraak om binnen 24 uur terug te bellen wordt niet nagekomen