Hoe het UWV een complete branche kapot financiert

lesautoWat beweegt het UWV ertoe om zoveel te investeren in opleidingen tot rij-instructeur? En waarom is de subsidiekraan nog steeds niet dicht?

In 2005 was er reeds een prijzenslag gaande in de rijscholenbranche. Oorzaak: het UWV liet mensen met behulp van een starterskrediet en met behoud van uitkering een rijschool starten. Dit zorgde voor oneerlijke concurrentie. De VVD heeft daar kamervragen over gesteld.

Reïntegratiebudgetten

Dat mocht niet baten, want in 2007 werd het UWV door praatjes van BOVAG laaiend enthousiast om reïntegratiebudgetten te besteden aan het opleiden van rij-instructeurs. Compact Opleidingen van Sjoerd Sarneel was grootafnemer en ontving jaarlijks 3 miljoen.

Er kwamen te veel instructeurs, hetgeen leidde tot oneerlijke concurrentie en misstanden. Signalen vanuit de rijscholenbranche en het CNV werden genegeerd. Een motie in 2011 van de PVV zou een einde moeten maken aan het verstekken van reïntegratiebudgetten aan opleidingsinstituten. 

Geen subsidie-stop

Officieel zou het subsidiëren van opleidingen tot rij-instructeur per 1 januari 2012 zijn gestopt, maar deze rijschool adverteert toch echt met financiering door het UWV. En deze. En hier en hier. De RijbewijsConcurrent vermeldt een stappenplan om het de werkcoach zo gemakkelijk mogelijk te maken. Deze is helemaal goed: "Als de opleiding door het UWV wordt vergoed kan er in overleg een baangarantie of een baanintentie worden afgegeven." Alléén het UWV laat zich namelijk voor dat karretje spannen.

Op Werk.nl, de vacaturesite van het UWV worden nog steeds vacatures aangeboden in combinatie met een opleiding die gefinancierd wordt door het UWV. Daarnaast laat het UWV mensen nog steeds gebruik maken van de startersregeling: met behoud van 70% van hun WW-uitkering mogen rij-instructeurs gaan ondernemen. Ook kunnen mensen een starterskrediet krijgen van maximaal €34.816. De gesubsidieerde instroom van rij-instructeurs is dus nog steeds niet ten einde.

Tekort aan rij-instructeurs

Zowel Bovag, de RijbewijsConcurrent en de VVB (o.a. Compact Opleidingen) hebben met mooie praatjes het UWV weten te verleiden tot het verstrekken van reïntegratiebudgetten. Er was zogenaamd een tekort aan rij-instructeurs. Het UWV controleerde dit geen moment, verstrekte miljoenen en trok zich niets aan van alle ellende die ze veroorzaakten.

Deze strijd kent geen winnaars. De gevestigde rijscholen worden kapot geconcurreerd. Veel van de nieuwe instructeurs moeten hun bedrijven opgeven en belanden binnen no-time opnieuw in de WW. De klanten worden de dupe van wanpraktijken en de samenleving draait op voor de kosten.  

Klachten

Tegen TROS Opgelicht?! beweerde het UWV niets te kunnen doen, omdat ze maar één klacht hebben ontvangen. In het AD beweert het UWV echter meerdere klachten te hebben ontvangen. Dat er een complete branche naar de filistijnen is geholpen met geld van de belastingbetaler ziet het UWV kennelijk niet als een probleem.